Wondermama @ Bangsar Village, Kuala Lumpur

9:51 pm

Assalamualaikum...

Dah puas cuti panjang? Mesti semua tak berhenti-henti makan time cuti beberapa hari ni kan? Tapi yang pasti memang aku tak berhenti-henti jalan-jalan cari makan. Time cuti ni saja nak reward diri sendiri makan makanan yang memang sejak dari dulu aku favorite habis.

Untuk pengetahuan korang semua, dah masuk hari ini, Rabu (14 Dec 2016) adalah hari ke 122 untuk aku dan Mudme mengamalkan cara hidup yang sihat. Maksudnya, kawal food intake dan bersenam sekali sekala. Cerita pasal ni akan aku ceritakan di lain hari memandangkan harini aku nak share satu restoran yang menjadi salah satu tempat favorite aku untuk menikmati nikmat makanan. Dekat mana? Jom aku share gambar. Selamat tertelan ailior kepada yang sedang berdiet dan sewaktu dengannya. Hahaha.

Semalam, Selasa,  memandang kan cuti lagi, aku dengan berbesar hati mengrewardkan diri aku sendiri dan belanja Mudme makan di Wondermama @ Bangsar Village, Kuala Lumpur. Punyalah teringin lama nak makan sedap-sedap, jadi aku pon pejamkan mata aku selama 3-4 hari untuk makanan-makanan sihat. Kasik can lah! Hahaha.

Masa sampai malam tadi rasa macam dah lewat sangat, pkl 10pm. Dok tertelan-telan ailior dok mengenangkan makanan di Wondermama tu. Tapi hati ada skit cemas, takut-takut sampai je dia bagi tau, "sorry we're closed". Memang aku meratap tepi signboard menu tu terus nanti. Tapi nasib lah ada rezeki nak makan dekat Wondermama ni. Dengan kaki Mudme yang sakit-sakit jalan penuh slow, aku rasa macam nak heret je dia cecepat ke restoran tu supaya aku tak perlu dengar ayat "sorry we're closed" tu. Biasa lah. orang tengah lapar, memang emosi tak terkawal. Mudme pon tau perangai aku, nafsu besar, sebesar diriku yang sasa ini. Hahaha.

Masa tengok menu, rasa macam nak order semua. Tapi bila teringat esok nya (harini lah) nak kena naik penimbang, aku terus acah-acah sedar semula. Hahaha. Dasar. Apalah yang aku order untuk mengrewardkan diri sendiri tu kan. Jom cuci mata ngan lap ailior cuolss!

View dari entrance depan Wondermama, 1 Utama (tak sempat nak shoot yang dekat bangsar semalam)
Photo credit: FB Wondermama
Mula-mula sekali mari lah kita order snacks dulu. Kudap-kudap ni nak bukak selera yang dah tersedia terbukak dari awal lagi. Hahaha. Apa yang aku pilih untuk kudapan?
Sekali semua ni sampai serentak
Ingatkan nak makan kudap-kudap dulu, sementara tunggu yang lain sampai, tapi yang ni semua serentak sampai. So apa lagi marilah kita bedal serentak jugak. Huhuhu.
Crispy Cala-Mari (RM16.90)
Haaa... Crispy Cala-Mari ni memang sedap. Ranggup, tepung just nice and tak masin sangat. Tapi masin boleh rasa pada ikan bilis yang ditabur di sekeliling Cala-Mari ni. Ini memang menu yang paling sesuai untuk tunggu main dish yang lain sampai. Makan panas-panas memang bukak selera kami yang sedang kelaparan ni. 

Macam sotong celup tepung yang lain juga, deep fried batter, cuma yang menjadi kelainan dia, ada taburan ikan bilis tadi tu yang aku bagitau. Lebih ranggup dan fresh jugak bilis dia. Tak liat. So memang sedap lah Cala-Mari ni  , dia pedas-pedas sikit rasa nya sebab ada taburan chili flakes jugak. Crispy Cala-Mari ni didatangkan sekali dengan homemade tartar sauce. Perghh, memang mabeles bila makan. Cukup rasa, dan taste wonderful.

Famous Beef Nachos (RM18.90)
Terpaling ditunggu-tunggu
Famous Beef Nachos ni lah yang terpaling aku nak makan sekali. Sebab, dia punya minced beef tu, seriously fresh dan bau wangi daging yang sangat juicy. Tak tau nak bagitau macam mana, meamang sedap sangat. Korang kalau suka makan beef nachos, sini lah tempat pertama yang boleh korang cuba. Pasti nak datang lagi makan. Confirm! Hahaha.

Menu yang ni pon dalam category Mama's Snack. Sama macam Crispy Cala-Mari tadi. Minced beef ni dia masak dengan cara pan-fried. So dapat lah rasa betapa juicy nya daging dia. Tak kering langsung minced beef ni. Pastu dia ada rasa pedas-pedas sikit dekat daging tu sebab dia ada masak sekali dengan cili padi. Haaa... jangan risau yang tak makan pedas tu, sebab takde pedas sangat. Mudme yang tak makan pedas pon boleh makan sampai habis Famous Beef Nachos ni. I bagi 5 bintang untuk Famous Beef Nachos ni. Sauce dia pon sedap jugak ok. Homemade garlic sauce. Berlainan dari tartar sos makan dengan Cala-Mari tadi, so dapat rasa variety sauce. Hakak suka!
Black Spider Fried Rice (RM25.90)
Yang ni Mudme order, Black Spider Fried Rice ni, memang pilihan menu no.1 Mudme. Kalau kami datang makan dekat Wondermama. Sebab apa? Black Spider tu lah penyebab nya. Nama je Black Spider, tapi sebenarnya Soft Shell Crab tu. Memang power lah menu ni. Aku dengan Mudme memang suka makan soft shell crab. So kalau ada dalam menu mana-mana restoran, kami  akan order jugak kalau boleh. Di sebabkan Black Spider Fried Rice ni sedap gilos, memang wajib order lah.

Soft Shell Crab dia deep fried, memang ranggup. Puas makan. Nasi goreng dia nampak biasa je, tapi tetap sedap jugak. Memang aku teringin nak masak nasi goreng sesedap ini. Huhuhu. Walaupon dah ada soft shell crab, still tak lokek dalam nasi goreng ada telur hancur yang banyak dan hirisan ayam. Fried Rice dia pon banyak habaq hang. Sayur pon banyak giler. Nasi dah abis, tapi sayur tak habis-habis lagi. atas bawah kiri kanan penuh sayur, sama banyak dengan nasi. Hahaha. Yang ni korang wajib try kalau datang sini ye. Yang ini menu Selling fast. Kalau nasib tak baik datang-datang soft shell crab nya habis sudah. So, rancang lah waktu ok.
Famous Mee Siam (RM18.90)
Penuh mangkuk!
Famous Mee Siam ni aku yang order. Yang ni dalam category Mama's Mains. Memang menjadi pilihan utama and Wondermama recommendation jugak. Dah biasa rasa mee siam dekat banyak tempat, setakat ini, sini lah yang paling terbaik pernah aku rasa. Dan jangan risau, kalau datang dekat Wondermama ni, semua akan kenyang, InsyaAllah. Sebab apa, mostly semua yang ada dalam menu portion dia adalah banyak dan pasti mengenyangkan. Dah la banyak, pastu sedap pulak tu. Memang tak carik lain lah!

Kalau order Famous Mee Siam ni, Dia akan hidang kuah dan mee asing. Kuah dia letak dalam koleh besi tu. So terpulang pada kita nak letak banyak mana kuah dia. Sebabkan aku ni sejenis tamak makanan, aku pon tuang lah semua. Hahaha. Baru lah puas nak hirup kuah dia. Sekali masuk dalam anak tekak. Perghhh meleleh air hidung. Sebab Famous Mee Siam ni agak pedas sikit rasanya. Tapi disebabkan aku ni sejenis tahan pedas, lalu aku seperti wonderwoman makan dengan tenang dan sopan sekali. Sekali sekala srooott.. srooot.. hingus. Hahaha.

Dalam Famous Mee Siam ni ada ayam goreng  mabeles, tauhu kering, hirisan telur dadar yang banyak, taburan ikan bilis ranggup, hirisan timun yang nipis macam bihun, dan juga hirisan chikli hijau. Last sekali sepotong limau kasturi. Kalau macam aku ni, sebelum aku campurkan kuah, aku akan perah dulu siap-siap limau tu serata mee siam tu. Lepas tu barulah aku tuang kuah ke mee. Agar sebati. Yang ni bukan nak bodek, tapi memang sedap ngat-ngat rasa dia. Mak mertua lalu kau orang buat tak tau je kompom! Kalau jenis hantu mee siam, sila lah panjangkan langkah korang ke sini ye. Pesan 2 mangkuk terus, takut-takut tak cukup pulak dek kerana kesedapan yang melampau. Hahaha.
Left: Iced Cham with Kopi Jelly (RM8.50)
Right: Iced Cham (RM7.50)
Iced Cham ni, bagi aku lah, rasa dia sama je dekat mana-mana. Aku pilih sebab aku suka Cham Kopi ni. Pastu, disebabkan aku order banyak yang pedas-pedas sikit, so aku pilih yang cold. Barulah segar anak tekak aku ni kalau-kalau tersedak kuah Mee Siam tu kan. Hahaha. Yang Mudme order siap ada Jelly. Ewah-ewah, bukan main sedap lagi jelly lembut tu. Bukan cincau, tapi jelly. Tak kenyal, lembut pecah terus dalam mulut lalu ke tekak masuk ke perut. Aummm!

Famous Cendol (RM6.90)

Terpaling unik Cendol yang pernah aku rasa
Famous Cendol. Wow! wow! wow!. Dalam banyak-banyak cendol yang pernah aku makan, inilah cendol yang layak dapat nama Famous Cendol. Rasa dia dua dalam satu. Sebab apa aku bagitau, rasa dia ada penambahan macam kita makan sago gula melaka. Kau bukan tak tau aku ni hantu sago gula melaka. Memang sajak sangat lah Famous Cendol ni dengan diri aku ni.

Bahan-bahan memang tak kedekut ok. kau kalau pegi the most famous cendol in town pon belum tentu dapat tengok cendol cantik macam ni hias nya. Nampak tak tu dekat gambar selambak bahan-bahan cendol dia dekat atas tu. Yang terpaling win sekali adalah sago tuh. Haaa. itulah yang membuatkan cendol dia unik. Lepas tu, gula dia asingkan. So terpulang pada kita lah nak tahap manis macam mana. So,bila gula dah bercampur, kacau-kacau, aku try je, terus dapat rasa cendol tu macam ada sesuatu yang lain. Aku pikir punya pikir last-last baru aku dapat tangkap yang rasa dia ada sama macam sago gula melaka. lagi satu nak habaq mai, gula dia tuh, macam di masak di atas dapur arang. Kalau kau pernah makan bubur pulut hitam yang dimasak di atas dapur arang, kau akan paham apa yang aku maksudkan disini rasa gula melaka dia ni. Kalau tak paham sudah. Hahaha.

Famous Cendol ni guna ais sagat halus sangat. Senang je nak makan. Tak cair sangat. Aku rasa tak dan nak melimpah kot, sebab terlalu sedap, aku pon asik hirup je air dia kan. Pastu dia gunakan fresh pati kelapa tu. Punya lah berlemak, makan sampai tak sedar diri yang lemak dah banyak dekat badan. Hahaha. Arghhh lantak. Janji dapat makan kali ni. Cendol, Jagung dengan Sago tak kedekut ye. Puas mata aku tengok masa sampai tu. Rasa macam, baru lah berbaloi aku makan cendol yang cantik aptah lagi rasa sedap ni compare dengan cendol famous di luar sana. Jangan terasa ye tokey cendol di luar sana. Hahaha.

Last but not least, kepada yang nak try, disarankan seperti selalu, haruslah datang waktu perut kosong, sebab portion dia besar-besar dan banyak jugak. Ini hanya valid yang datang nak try makan pelbagai jenis makanan ok. Sebab takut tersandar di bucu meja sebab kekenyangan macam ular sawa.

Nak pegi Wondermama tapi tak tau dekat mana?

Bangsar Village, G6, Ground Floor, 1, 
No Satu, 1, Jalan Telawi 1, Bangsar Baru, 
59100 Kuala Lumpur.

Phone: +603 - 2284 9821
Hours: Monday - Sunday (9am - 11pm)

p/s: Lega bangun-bangun naik penimbang tak menunjukkan angka menaik. Mantain. Terus tersenggih-sengih teringat dekat Famous Mee Siam & Famous Cendol. Aum!






You Might Also Like

0 comments

Salam.. jangan segan-segan ye... sila comment.. nanti aku akan jalan2 ke blog korang pulak ye..

Like us on Facebook