When Cik Ja's Baked

6:58 pm

Assalamualaikum...

Fuuhhh! lama aku tak dapat bersiaran dekat blog ni. Keadaan agak kelam kabut sikit sejak kebelakangan ni. Rasa macam tak cukup tangan je nak buat semua benda.

Alhamdulillah, minggu lepas dapat call dari ex-office mate Mudme. Dia cakap kawan office dia kerja sekarang nak order cookies untuk adik ipar dia kahwin. Memang terkejut time tuh. Sebab time tu aku lepak-lepak dekat rumah kakak aku. Dah berapa hari asik ke rumah dia je makan tengahari. Almaklum lah, kakak-kakak aku memang handal di dapur. Masak apa je sedap.

Tengah borak-borak tuh la, sekali dia cakap nak order cookies untuk buat goodies. Masa dia cakap aku dengan 70 cookies. Ok fine. Takde lah susah sangat nak buat kan. Setakat 70 biji, sambil baring pon boleh siapkan kan. Hahahah. Sekali aku dengar dia dok ulang-ulang cakap, baru aku perasan. Apa? 70 biji balang? Tersentap mak time tu kau.

Terus gelabah tetiba. Dia yang rekemen aku pada kawan dia. Katanya aku boleh buat cookies. Terus lah call aku suruh aku buat. Aku pon terus ditertawakan oleh kakak aku dengan Mudme. Sebab gelabah semacam. Iye. Memang aku boleh buat cookies. Tapi aku selalu buat untuk makan sendiri je. Selalu kalau yang tukang makan tuh Mudme, what do you aspect dari dia? Kau tanya la penuh gaya excited pon, dia tetap dengan jawapan "biasa ja". "sama ja" "rasa cookies lah". Kau ingat macam mana perasaan kau kalau gitu. Tapi kalau aku suruh kakak-kakak aku rasa diorang puji aku melambung2 cakap "sedap nye dikkkk". Ok nah tambah 1 balang lagi free of charge. Hahaha

Lenguh-lenguh tangan ngan badan buat sorang-sorang cookies. Tapi takpe. aku suka. Start malam sampai ke subuh aku buat cookies. 1 balang kecik dapat lah dalam 11-12 biji tambah tolak. Satu balang RM5. Alhamdulillah, aku bersyukur sangat, Allah kurniakan rezeki yang tidak putus-putus. Walaupon sikit atau banyak kami tetap bersyukur. Kalau ada siapa-siapa yang teringin nak rasa Double Sins of Chocolate Chip Cookies with Walnut marilah datang ke rumah. Hahaha.

Double Sins of Chocolate Chip Cookies with Walnut
200gsm - (RM20)
Dalam balang mini ni muat dalam 15 biji + -
100gsm - RM10
Cookies ni bukan lah main income aku buat masa sekarang ni. Dan jika ada yang berminat nak cookies aje aku akan buat. Tidaklah mengeluarkan brand sendiri lagi buat masa ini. Tapi tuh la. Siapa tahu lagi 5-6 bulan boleh buat cookies ni sebagai main income pulak kan.

Untuk customer yang order 72 balang tuh, bukan balang yang sama macam aku share dekat atas tu. Balang dia sama macam balang ikea untuk letak garam. Yang mini2 jugak. Boleh muat dalam balang customer tuh lebih kurang 10 biji + -.

Aku lebih selesa jual mengikut gram. Harga untuk 150gsm (RM15), 300gsm (RM28). Kakak aku pon dia nak mintak aku buatkan untuk majlis menyambut ramadhan nanti di rawang, dan kakak satu lagi nak buat untuk birthday Qhah dekat sekolah nanti, dan untuk hadiah birthday teacher tuisyen Qhah. InsyaAllah. Slow-slow kayuh. Ok lah. Nak buat kira-kira untuk 4kaler pulak. Fuuhhh. Leleh air peluh gini. Tataaaaa.


p/s: Teringat biskut Danisa dalam tin. Dulu-dulu duit tak banyak kalau nak makan kena pergi rumah kawan-kawan yang berada untuk rasa biskut tuh. Uhuk uhuk uhuk.

You Might Also Like

0 comments

Salam.. jangan segan-segan ye... sila comment.. nanti aku akan jalan2 ke blog korang pulak ye..

Like us on Facebook