Mee Tarik Orient Palace @ Medan Idaman, Kuala Lumpur

3:52 pm

Assalamualaikum...

7 Februari 2017

Hai. Hari ni sekali lagi, aku nak share dengan korang satu tempat makan menarik di sekitar Kuala Lumpur ni. Tempat ni aku pegi tahun lepas. Hahaha. Baru nak share harini.

Makanan kali ini adalah makanan chinese muslim yang terdapat bersepah-sepah dekat negara kita sekarang. Korang suka makan makanan chinese muslim? Jom aku ceritakan khas untuk korang semua.

Akibat kerinduan dan tidak tertahan teringin kepada makan mee tarik dekat Guangzhou, aku pon paksa diri pegi masuk ke kedai Mee Tarik Orient Palace ni.  Bukan tak suka makanan chinese muslim dekat sini. cuma dah biasa rasa, ada je kedai yang masak tak berapa sedap. Biasa-biasa aje. Sebab dah pernah rasa yang asli dari negara China tu, bila makan dekat sini yang kurang sedap. Mula lah aku naik hangin. Hahaha.

Sebenarnya dah banyak kali lalu depan kedai ni, cuma tak berani nak masuk, takut-takut tahap kekecewaan dia terlalu tinggi. Macam biasa, nak pegi makan dekat mamak Haji Tapah dekat Batu 5 Gombak tu. Selalu lepak-lepak nak makan tosai dekat situ. Kedai Mee Tarik Orient ni sederet dengan Ong Tai Kim Gombak jugak.
Lukisan di dinding restoran
Cantik sangat lukisan frame dekat dinding tu. Aku suka sangat dengan konsep kedai ni. Pandai owner main dengan lukisan-lukisan gambar lama sejarah orang chinese muslim Di China meniaga mee tarik.

Dalam kedai dia ni sejuk yang amat, Ekon kuat sungguh. Kalau datang malam-malam memang beku la sapa yang tak tahan sejuk tu. Macam fefeeling makan mee tarik panas-panas time musim sejuk. Aduihaiii rindu pulak kenangan masa dekat China dulu. Rasa nak pegi lagi ke sana.
Area kaunter
Teh bunga
Kalau korang suka minum teh-teh bunga, boleh lah datang sini singgah untuk merasa sendiri kesegaran air teh bunga di sini ye. Mostly memang orang order yang panas. Memang bagi aku. teh bunga chrysanthemum tuh memang the best. Pernah beli dekat Guangzhou dulu dan bawak balik peket besar. Puas minum ber gelas-gelas. I loikkkeee. Teh bunga ros pon ada ya. Sila datang dan cuba sendiri. Tengok korang suka ke tidak.
Drinks corner
Haaa... ini ruang paling sempurna untuk orang yang suka minum air banyak-banyak. Yang jenis minum segelas tak cukup, boleh la datang sini. Air di sini diberikan secara percuma. Air kosong, air suam, air sirap / teh. Ais pon ada banyak sebeban. Cawan siap atur, tinggal lagi bangun pergi ambik je lagi. Jangan ingat pekerja nak hidang pulak ye.
Gambar menu-menu di dinding
Kalau yang jenis tak puas nak tau jenis masakan yang ada dekat sini, boleh je jeling kiri kanan dinding dalam kedai ni. Ada beberapa makanan yang boleh dikategorikan sedap dan must try di restoran mee tarik ni dipamerkan. So kalau yang tak tau nama dalam bahasa cina tu, boleh je tengok gambar menu yang terpampang di dinding tu ha.
Menu @ Mee Tarik Orient Palace
Banyak lagi pilihan di bahagian belakang
Ok, ini senarai penuh menu yang ada dekat restoran mee tarik ni. Menu kedai ni dia memang sekeping je ye. Style memang menu tak penuh satu buku diorang ni. Memang masa dekat China sana pon, menu dia pon sekeping gini jugak diorang bagi. Mostly menu dia mee tarik, masakan lauk panas-panas dan nasi beserta sayur-sayuran. Korang just pilih je mana satu pilihan hati. Air jus pon ada dan air teh bunga panas-panas. Made by order.

Aku order apa? Banyak yang aku teringin dalam menu, tapi disebabkan Mudme dia tak berapa suka makan makanan mee berkuah-kuah sangat ni, so aku makan apa yang termampu dimasukkan ke dalam perut aku aje lah. Jom tengok apa yang aku order dekat restoran mee tarik ni.
Pesanan sudah sampai
Wow! wow! wow! tamak sangat nak makan macam-macam. Sorry ye, sebab dah lama teringin nak makan makanan ni, so aku pon telah order semua ini mengikut citarasa tekak aku. Mudme cakap dia tak nak makan mee tarik. So aku just order menu yang dia boleh makan sama-sama dengan aku, kira sharing lah. Masa sampai makanan ni semua, bukan main harum lagi bau mee tarik dia dengan satay tu.
Beef Noodles Soup (RM7)
Chili flakes
Nampak tu mee dia tu? Mee dekat sini semua handmade ye. Jangan tak percaya. Dekat menu pon dah siap tulis "chinese muslim noodles by hand. Texture dia tak sama dengan mee kuning kita tu. Dan takde pon rasa pelik-pelik macam rasa kapur dekat mee kuning kita selalu makan tu. Yang ni nipis sikit dari spaghetti saiz dia. dan besar sikit dari angel hair spaghetti. Rasadia lebih kurang sama dengan yang dekat China aku pernah makan. Memang terbaik.

Lagi satu nak bagi tau, kalau nak makan mee tarik ni, kena makan bersama dengan chili flakes ni. Rasa dia tak masin langsung. Hanya rasa lada tuh je. Aku memang kalau dapat yang ni, kena sebotol penuh, dan tak reti nak makan sikit-sikit. selagi tak merah kuah mee tu, selagi tu aku akan bubuh banyak-banyak. Tapi lepas tu, mulut bengkak sendiri sebab kepedasan. Huhuhu. Dah la kepedasan, campur dengan panas. Memang terbaik lah mulut kembang. Hahaha.

Masa sampai, je semerbak bau harum sup dan daging dia tu. Walaupon masa sampai rasa macam tak cukup, sebab lapar kan, tapi bila dah makan, jenuh jugak nak perabis satu mangkuk ni. Dah la sedap, panas pulak tu. Tapi tak terasa sangat nak makan kena bertiup-tiup bagai sebab panas tu, sebab ekon atas kepala bukan main kuat lagi. Hirisan daging dia yang nipis tu just nice portion nya. Layan je makan dekat sini.
Dumplings (RM9)
Dumpling taste was awesomeee! Memang menarik tertarik dabom! Aku memang suka dumplings ni. Bila kita masukkan ke dalam mulut, dia akan meletup macam bunyi "pop" gitu. Dekat dalam dia ada juicy gitu. Aku rasa kuah daging atau suce dia lah. Tapi yang aku pernah rasa dekat China, dekat dalam dia bila pop macam rasa gingseng sikit. Tapi yang ni pon tak mengecewakan. Rasa dia memang win. Sama je rasa macam yang makan dulu dekat Guangzhou.
Needle Mushroom (RM5)
Yang ni aku saja nak cuba. Enoki mushroom ni pon sama sedap. Goreng cili je masakan dia ni. Cuma, jangan terkejut, nanti sampai-sampai korang ingatkan panas kemain kan, tapi sebenarnya yang ni disimpan dalam peti sejuk. Kalau sampai atas meja, terus rasa. Dia memang dari peti sejuk. Saiz untuk RM5 ni sebesar piring lapik cawan je. Korang jangan aspect dapan sepinggan besar pulak ye. Orang cina kan suka makan pinggan kecik-kecik. penuh satu meja. So yang ni pon patut cuba juga ya.
Lamb Kebab (RM3 each)
Paling feverettt. Memang masa mula-mula sampai tengok menu ni dulu, kalau ada hakak yang paling hepi. Nasib baik lah ada kan. So memang teringin sangat nak makan ini sebenarnya. Masa dekat Guangzhou memang setiap malam. balik dari jalan-jalan, aku akan berhenti dekat push cart jual satay kebab ni, dan beli makan puas-puas. Setiap malam ok. Tak pedulik dah order makan puas-puas. Dah puas baru kita kira duit masa dekat Guangzhou. Hahaha.

Rempah dia memang special lah. Tak sama macam satay kita makan dekat sini. Lepas tu dia guna macam batang besi yang tajam. Pastu panjang sikit batang besi dia tu. Memang masak panas-panas kalau ada orang order. Daging dia pon lembut tak liat. Makan pon puas. Aku order 6 batang satay kambing kebab ni. Aku makan 3, untuk Mudme 3 ketoi. Haaa.. baru lah puas. Kalau ikutkan nak order banyak, tapi disebabkan seketol RM3, terus aku batalkan niat. Dekat Guangzhou sebatang RM1.5 je.

Rasa satay ni agak pedas-pedas lada sikit. So kalau siapa yang suka makan pedas tu memang sesuai lah taste korang dengan satay ni. Dah la sedap, besar  pulak tu, puas makan tak tipu. Daging dia pon takde liat-liat. Just nice.
Puas makan
Tempat ni memang mengingatkan aku kesedapan makanan mee tarik, dumplings, satay kambing dekat Guangzhou. Teringin dan rindu pada makanan dekat sana dah terubat lepas dapat makan dekat sini. Aku memang rekemen tempat ni kalau siap yang memang baru nak cuba makanan chinese muslim yang sedap, sini lah tempat dia. Dah pernah pegi tempat lain lepas balik dari China, tapi rasa fail, hampeh. Tak sama.

Pada aku, atleast ada kesamaan sikit pon dah mencukupi. Yang aku rasa kedai lain tu, tak sedap langsung, ini kan pulak nak rasa dekat sama. Memang jauh sekali lah. Tapi, nasib baik ada Mee Tarik Orient Palace ni mengubat luka kecil makanan tak sedap dekat kedai  mee tarik yang aku rasa tu.

So, korang kalau teringin makanan chinese muslim mee tarik tu, sila-sila lah rajinkan diri pergi ke tempat ni dan rasai sendiri makanan dia dekat sana ye. Walaubagaimanapun, tekak korang dengan aku memang tak sama. Taste pon berlainan kan. Kalau tak sedap korang rasa tu, nasib lah. Bukan salah aku ye. Hahaha. Kalau sedap bagitau orang lain yang sama-sama minat makanan chinese muslim ni.

p/s: Teringat time setiap malam menyusuri sepanjang jalan di pearl river di Guangzhou sambil kesejukan tak sabar nak makan satay kambing yang di jual di kaki lima sungai tu dari mamat berasal dari Xinjiang, China.

You Might Also Like

0 comments

Salam.. jangan segan-segan ye... sila comment.. nanti aku akan jalan2 ke blog korang pulak ye..

Like us on Facebook