Weekend Baking Project - Chocolate Banoffee Cake

11:10 am

Assalamualaikum...

"Nak join baking ke this week?". Kawan aku Sholehah tanya kat aku sabtu pagi semalam dalam pukul 8am. Aku terpikir2 nak join ke tidak. Sebab aku kan selsema. So kepala rasa berat hidung rasa lenjun. Kebetulan kawan sekolah menengah aku kawin jugak semalam. Itupon still terpikir2 nak pegi ke tidak wedding kawan sekolah aku tuh.

Bangun awal. Memang rasa nak terus baring2 je since hari minggu takde ape nak buat kan. Tapi keadaan hidung aku tak mengizinkan. So aku terpaksa bangun dari katil makan buah oren nak kasi hidung reda. Sambil2 dalam otak pikir2 nak pegi ke tidak join baking dekat rumah Sholehah dengan kenduri kawin kawan sekolah tuh.

Dalam pukul 11am macam tuh aku decide nak pegi kenduri kawan aku tuh. Bila dah nak pegi kenduri and nak keluar awal, kena la aku cepat2 siap2 pikir nak masak makanan untuk mak aku. Tuh yang end up aku masak kan mak aku Talapia Merah Masak Stim Limau Asam tuh.


Siap je masak2 aku terus lah gosok baju2 aku dengan Mudme untuk pegi kenduri. Pukul 1 aku terus pegi kenduri. Dah settle kenduri aku rasa dah ok sikit lepas makan. And aku decide nak join Sholehah baking. Terus aku whats app dia cakap aku jadi join dia baking. Balik rumah tukar baju and terus ke rumah dia.

Actually dia cakap kat aku yang sekarang dia nak try baking seminggu atleast 1 resepi. Aku pon memang happy sebab aku memang suke baking2 nih. Tak kisah lah cake, cookies, pie and so on. Cumanya aku takde kawan yang sama2 minat nak buat benda2 semua ni. Jadi since dia dah cakap macam tuh aku pon takde alasan untuk cakap tidak lah nak join aktiviti weekend ni.

Mulanya nak join dia awal, since pegi kenduri so dia start dulu. Dia buat cookies. Rugi sangat tak dapat join buat cookies. Aku memang teringin sangat nak bake cookies sendiri. Aku kalau dapat cookies macam dapat bantal busuk. Hahaha. Bila sampai aje rumah dia cookies dah siap baking dah pon. Adoiii melepas 1 baking project. Tapi bagus aku sampai aku dah boleh terus makan cookies since cookies pon dah siap elok sejuk boleh aku terus ngap aje. Hahaha

Chocolata Fudge Cookies
Dark Lemon & Pepper Cookies
Cookies tu Sholehah buat 2 flavour. Satu chocolate fudge, satu lagi dia campur dark coklat + dark lemon & pepper. Actually flavour tuh balance dari coklat2 yang tinggal. So kepada korang yang ada chocolate balance2 tuh tak payah la buang or biar terperuk je dekat dalam peti ais tuh. Gunakan lah sebagai flavour tambahan kalau korang berminat nak buat cookies nanti ye. Atleast takde lah membazir je semua coklat2 tuh kan. Both cookies sedap. Next time aku mesti buat jugak sendiri cookies ni.

Sesi kedua nak baking cake pon bermula lah. Memandangkan aku berasa tak berapa nak sihat semalam, so aku lantik diri aku sendiri sebagai sous chef. Hahaha. Kiranya ranking aku ni next to the head chef lah semalam. Lawak betol. Bebulu je Sholehah bila aku lantik diri aku sendiri sebagai sous chef. Secara tak langsung dia akan buat kerja lebih dari aku lah keseluruhan nye. Hahaha.

Sekarang jom kita tengok apa yang terjadi sepanjang baking project tuh dan jom aku share gambar  buat cake. Sholehah decide nak buat Chocolate Banoffee Cake untuk baking project kali ni. Sila jangan pengsan tengok gambar banyak sangat ye. Biar gambar je berbicara. Kitorang start buat caramel sos dulu.

Sukat gula
Didihkan cream
Gula yang dah disukat tadi dimasak sampai dia tukar color
Nampak tak bossy sangat head chef tu. Siap cekak pinggang lagi.
Gula kena sentiasa kacau. Taknak bagi dia hangit
Tadaaa. Hasil gula yang dah siap dimasak
Pastu just campur je cream dalam gula yang dah dimasak tadi
Kacau2 terus kacau
Dah sebati tutup api ketepikan dulu
Kertas ni guna untuk buat sukat. Contoh butter la. Takde lah melekat kat tempat penimbang tuh kan. So letak atas ni then terus buang je kertas ni lepas dah sukat
Potonglah ikut kreativiti korang. Nak bentuk panda ke apa. Head chef dia buat bentuk panda. Hahaha. Ok itu tipu.
Nampak tak? Macam ni kalau kita tak nak buat banyak kerja. Senang lapik siap2 atas kertas baking ni. 
Butter yang dah siap disukat
Dah siap buat caramel sos dia. Terus sediakan bahan untuk kek dia pulak. Aku secara tak langsung melantik juga diri aku sendiri sebagai photographer untuk sesi baking kali ini. Tapi art director ada kat tepi. Memang kalau dia tengok gambar bawah2 ni karang sure dia amuk.. sebab asik la gambar menegak je kan. Hahaha. Ah lantak situ. Jom tengok sikit cara nak sediakan bahan kek nih.

Sukat tepung
Masuk kan dalam bekas pengayak. Pastuh ayak lah tepung tuh. Untuk buang bendasing dalam tepung. 
Dah siap ayak, masuk baking powder dengan garam sikit. Asingkan dulu
Masuk minyak mazolla ye adik2. 
Ha nampak tuh? Semangat ok aku membantu walaupon tak larat. 
Lepas tuh sukat buttermilk pulak
Butter tuh tadi nak guna nanti. Nak masuk dalam caramel sos yang dah siap tadi
Guna mixer untuk satukan bahan2 untuk buat kek
Last sekali masuk kan cocoa powder
Tringgggg! Dah siap. Semudah ABC. Tengok sepah kan? Haaa.. jangan ingat buat kek tak sepah ye. Yang dalam tv tu semua cantik je kan dapur dia. Tapi inilah hakikat sebenar kalau baking cake. 
Ambik kertas baking tadi, potong ikut jenis bekas pembakar. 
Pastuh masuk je dalam bekas tuh. Nampak tuh?
Before nak bakar cake, kena letak butter dulu keliling bekas tuh tak nak bagi cake melekat
Lepas tuh taburkan tepung pulak dekat tempat disapu butter tadi
Ni bahan2 jugak ke? Oh ini bukan bahan2 ye.. ini tukang bahan je kerja nyeee.
Last sekali masukkan bancuhan cake ke dalam loyang pembakar tadi tu.
Lepas tu masukkan terus dalam Oven yang dah siap di pre heat kan
Sekali kekecohan berlaku. Nampak tak dekat dulang bawah ada titisan cake tuh? Sekali dia bocor ok. laju pulak turun nye. Dah macam paip bocor pulak. Kelam kabut aku nak keluarkan balik, dah la pakai sarung tangan gajah tuh. So dia macam tak stabil nak ambik and keluarkan
Terus head chef tukar bekas pembakar yang jenis silicon ni pulak
Time ni lawak sangat. Dia suruh aku masukkan bekas silicon tuh dalam oven, tapi aku cakap aku tak nak sebab takut dia lembik sangat kot.  Nanti tangan kena oven panas lah. Hahaha
Membebel2 head chef.. Hahaha. Sorry lah i tak boleh la cemas2 ni. Keadaan tadi membuatkan aku gelabah. 
Dah siap tuh just set je time untuk baking cake tuh
Minum petang nih. Cake dah masuk dalam oven time tu rehat lah. Wah macam buat kerja banyak sangat kat. Padahallll.. Hahaha. Makan roti ala2 roti boy. Aunty head chef yg dekat Cameron tuh buat. Buah pon fresh dari Cameron Highlands
Yeay! Kek dah siap. Amik pisau tikam diri sendiri. Hahaha. Tak lah. amik pisau cucuk tengah2 cake tuh tengok melekat ke tidak. Kalau tak melekat kira dah masak lah tuh ok.
Lepas je cake masak, aku terus balik rumah. Sebab aku kena sediakan makan malam mak aku pulak. So dalam pukul 5.30ptg macam tuh aku balik rumah. Solat then rehat. Pukul 7.30mlm siap2kan makan mak aku semua2 tuh pastu pukul 8.15mlm aku pegi semula ke rumah head chef. Tapi sebelum tuh singgah dulu kedai makan tapau makanan. Kami lapar weh. pastuh terus shoot ke rumah head chef. Sampai terus makan dulu apa patut, dalam pukul 9mlm macam tuh kami sambung buat cake tadi.

Orang yang takde apa kerja dalam sesi baking aktiviti dia ini je
War katanya. Jangan kacau.
Cake ni perlu dipotong dua.
Tengok tuh head chef. Muka apa tuh? Muka cemas ok. Takut nak potong cake tuh sebab takut cake dah potong tapi tak bertemu di penghujung. Muka penuh focus
Tengok tu tahap nervous nye muka head chef boleh diukur dengan muka sous chef dekat sebelah tuh kan. Hahaha
Langkah terakhir untuk menentukan kek ni terbelah dua dengan cantik ke tidak. Cemas ok time nih
Hahaha. Muka penuh kepuasan menandakan head chef kita ni berjaya bahagi dua cake ni dengan sangat baik sekali.
Nampak tuh cake dah siap dibelah dua.

Yang ni butter untuk topping. Tambah sos caramel dalam tuh sikit demi sedikit untuk mendapat rasa sos caramel tuh
Bancuhan topping perasa caramel. Kena pandai2 lah time ni korang nak tambah sos caramel tuh
Sementara tu aku membizikan diri dengan memotong pisang untuk diletakkan di atas cake
head chef sapukan topping tadi tuh
Then tabur lah pisang. Ikut lah tahap kesukaan masing2. Kalau pengemar pisang macam Mudme tuh sure suke kalau pisang tuh banjir2 melebih2 membuak2 kan.
Nampak tu susunan dia? Ikut lah kreativiti masing2 masa nak susun pisang tuh
Lepas tuh tuangkan caramel sos yang mula2 tadi dah buat tuh ke atas pisang tadi
Ambik satu lagi cake then just letak je atas cake yang dah siap letak pisang tadi.
Then sapukan balance topping caramel tadi
Last sekali drizzle je caramel sos tuh dekat atas topping butter tadi.
Dah siap! Mudah kan? Mudah lah untuk aku yang banyak tengok dari buat nih. Hahaha
Sampai meleleh aku drizzle topping caramel sos ni
Inilah hasilnye lepas dah siap
Dah boleh potong dah ni
Ready to eat?
Muka tuh ready sangat. Mmmmm dapnyeee
Chill2. Rileks2. Makan kek sambil tengok anime
Lepas makan2 tuh kitorang borak2, gelak2, transfer gambar semua... then aku dengan Mudme pon balik. So kepada yang nak resepi tuh just google je lah ye. Jangan malas2 sangat. Hahaha.

p/s: Teringin nak buat jam strawberry pulak.

You Might Also Like

6 comments

  1. Macam sedap pulak bila tengok kek coklat with bananas and caramel sos tu. Haihh geramm hhehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. dah makan lagi sedap.. kalau rajin eka pon boleh try jugak buat kek ni. tak susah sangat buat nye...

      Delete
  2. Salam Ukhuwah Fillah Hasmi ..Wahh sedapnyerr kek tuu ya ...
    Singgah dan Follow Hasmi dahhhh ...
    Jom singgah Blog Kak Lya http://akifimtiyaz3.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap sangat kak. kalau rajin boleh buat sendiri dekat rumah nanti. Hehehe.
      salam perkenalan jugak.

      Delete
  3. haiiii.. =) sedap nye kekkk... suka buat kek... tp slalu tak menjadi.... jadi dah lama la tak buat... hehehe....

    nak add kat instagram boleh ? sebab cam menarikk je semua gambar tu... klik yg kat atas not found pulak.. -)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alanye ke tak jadi.. takpe.. jangan putus asa... try lagi buat ye.. saya pon kalau try any resepi, if tak jadi.. mesti nanti try lagi sampai boleh.. huhuhu...

      ok. Sila lah add instagram.. id name ismahasmi. Terus pg instagram je add ok.. nanti saya betolkan link dekat tepi tuh. Tq bgtau... and tq follow dekat instagram.. huhuh

      Delete

Salam.. jangan segan-segan ye... sila comment.. nanti aku akan jalan2 ke blog korang pulak ye..

Like us on Facebook